11.08.2023 · İdare ve Vergi Hukuku
Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılmasına Dair 7440 Sayılı Kanun Genel Tebliğ Hakkında Duyuru
9 Ağustos 2023 tarihli ve 32274 sayılı Resmi Gazete’de, Hazine ve Maliye Bakanlığı’nın Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından, “Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılmasına Dair 7440 Sayılı Kanun Genel Tebliğ” (“Tebliğ”) yayımlanmıştır.
Söz konusu Tebliğ’de 6 Şubat 2023 Depremi dolayısıyla mücbir sebep hali ilan edilmiş olan ve halen bu hali korumakta olan Adıyaman, Hatay, Kahramanmaraş, Malatya illeri ile Gaziantep’in İslahiye ve Nurdağı ilçelerindeki mücbir sebep halinin 30 Kasım 2023 tarihine kadar devam etmesi kararlaştırılmıştır.
İlaveten, mevzubahis il ve ilçelerdeki yapılandırma taksitlerinin resmî tatil günlerine rastlayan kısımlarındaki ödeme tarihi değişikliği ile mükelleflerin matrah ve vergi artırımından faydalanabilmesi için belirlenen başvuru sürelerine ilişkin yeni düzenlemeler getirilmiştir.
Bu bağlamda, mevzubahis il ve ilçelerde 7440 Sayılı Kanun çerçevesinde yapılması belirlenen başvuruların 29 Şubat 2024 tarihine kadar yapılması gerektiği düzenlenmiştir. Bu başvurular neticesinde ödemesi gerçekleştirilecek olan ilk taksitin 31 Mart 2024 resmî tatil gününe denk gelmesi dolayısıyla, ilk taksitin 1 Nisan 2024 tarihine kadar ödenecek olması belirlenmiştir. İkinci taksitin 30 Nisan 2024 tarihine kadar ve devamındaki taksitlerin sırasıyla ileriki aylarda ödenmesi gerekmektedir.
Mücbir sebep hali devam eden yukarıda belirtilen il ve ilçelerde bulunan mükelleflerin, matrah ve vergi artırımdan faydalanmak için başvuru süresi ise 29 Şubat 2024 tarihine kadar uzatılmıştır. Kurumlar, gelir, katma değer vergisi (“KDV”), gelir vergisi için stopaj, kurumlar vergisi için stopaj miktarlarının ödeme süresi ise 31 Mart 2024 tarihine kadar olacak şekilde belirlenmiştir. Talep olunması halinde mükellefler, ilk taksiti 2024 yılı Mart ayından başlatılacak şekilde 12 eşit taksit ile ödemelerini aylık olarak gerçekleştirebileceklerdir.
Düzenlemeye tabi mükellefler için 29 Şubat 2024 tarihi, KDV stok beyanına ilişkin beyannameler ve eki envanter listesinin verilmesine ilişkin tarih olarak belirlenmiştir. Yapılacak beyanlar dolayısıyla tahakkuk edecek olan miktar için de aynı ödeme süresi söz konusudur.
Tebliğde ayrıca, 7440 sayılı Kanun kapsamında Özel Tüketim Vergisi'ne ("ÖTV") tabi malları beyan eden ancak alış belgelerini ibraz edemeyen mükelleflerin, malların beyan tarihindeki miktarı ve emsal bedelleri üzerinden uygulanacak ÖTV tutarını 29 Şubat 2024 tarihine kadar beyan etmeleri ve aynı süre içinde ödemeleri gerektiği de yer alıyor.
Söz konusu Tebliğ 9 Ağustos 2023 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girmiş olup, Tebliğ’in detaylı hükümlerine Resmi Gazete’den ulaşabilirsiniz.